تبلیغات
اس ام اس عاشقانه توپ،چت انلاین، تنهایی ،اس ام اس به زبان كردی و لری ,اس ام اس به زبان تركی، قشنگترین اس ام اس - اولین اس ام اس در ایران ! + تاریخچه اس ام اس
اس ام اس عاشقانه توپ،چت انلاین، تنهایی ،اس ام اس به زبان كردی و لری ,اس ام اس به زبان تركی، قشنگترین اس ام اس

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 20 مرداد 1389


این اس ام اس ارسالی برای اولین بار در ایران به وسیله یك سیستم كاملاً ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف آزمایش شد و دریافت كننده آن خانم جوانی بود كه این پیام عجیب را چیزی جز یك مزاحمت تلفنی نمی‌توانست قلمداد كند. به همین دلیل قانع كردن او و پدرش كه ناخواسته اولین مشتركانی بودند كه به دنیای تازه‌ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات راه پیدا كرده بودند، امر دشواری بود.

اگر شما در ایران زندگی می‌کنید و مجهز به یک دستگاه موبایل هم هستند، داستان اس ام اس برایتان داستان جدیدی نیست. شما خود هر روز تعداد فراونی اس ام اس دریافت می‌کنید. محتوای این پیام‌ها همیشه خبری از جانب آشنایان یا تذکر نکات مغفول از ناحیه خانواده نیست. چه بسیار زنگ‌ها که برای پیام‌های دیگری به صدا در می‌آیند. مضمون این پیام‌ها هرگز یکسان نبوده و طیفی که شعاع آن را بهتر است از شیر مرغ تا جان آدمیزاد گسترده بدانیم، در بر می گیرد.
فراوانی و تنوع اس ام اس به گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد اس ام اس در ایران از کارکرد اصلی خود که انتقال پیام شخصی و خصوصی است خارج شده و کارکردی ثانوی، و چه بسا قابل توجه‌تر از کارکرد نخست، پیدا کرده است.

سرویس پیام كوتاه (اس ام اس)، ابتدا در سال 1991 در اروپا و در شبكه بی‌سیم به‌كار گرفته شد و از سال 1998 در جایگاه واقعی خود قرار گرفت، اما اس ام اس در ایران با تاخیر زمانی، در حالی كه بیشتر نقاط دنیا این شیوه ارتباط را به عنوان یك سیستم پركاربرد مورد استفاده قرار داده بود، شروع به كار كرد، جالب این‌كه تا قبل از راه‌اندازی آن در حد بسیار كمی، مشتركان تلفن همراه در ایران از وجود چنین خدمتی در شبكه ارتباطات سیار آگاه بودند و تصور عمومی این بود كه خدمات تلفن همراه، تنها محدود به خدمات مكالمه است.


شاید علت اصلی چنین رویكردی این بوده كه در هنگام خرید این سیستم كه توسط یك شركت چینی در بهمن ماه 1381 نصب شد، تعداد مشتركان تلفن همراه، بیش از 5/2 میلیون نفر بود،‌ ولی سیستم خریداری شده تنها ظرفیت یك میلیون مشترك را داشت.

مدیركل روابط عمومی شركت مخابرات ایران در خصوص استقبال اولیه از سرویس پیام كوتاه (اس ام اس) در ایران می‌گوید: «همان‌طور كه در سالهای اول ورود تلفن همراه به ایران در خصوص فروش آن دچار مشكل بودیم و هر كس فردی را برای اشتراك به شركت مخابرات معرفی می‌كرد، 5 هزار تومان حق‌العمل دریافت می‌كرد از سرویس پیام كوتاه نیز در بدو امر استقبال چندانی نشد، این روند تا سال 1383 ادامه پیدا كرد تا این‌كه این موضوع مورد اقبال عمومی قرار گرفت.به هر ترتیب استفاده از پیام كوتاه (اس ام اس) در ایران به دلایل مختلف رشد آهسته‌تری نسبت به سایر نقاط جهان تجربه كرد.

اس ام اس در جهان افزایش سریع میزان استفاده از اس ام اس دارای سابقه بسیاری است. بازارهای تمام نقاط جهان به‌خصوص اروپا، بعد از این‌كه اپراتورها، اس ام اس دوطرفه را پیاده‌سازی كردند و مشكلات موجود برای ارتباط بین اپراتورها را برطرف كردند، روز به روز افزایش یافت. اروپا و شبكه GSM، محل تولد پدیده اس ام اس است. در نتیجه بیشترین میزان استفاده از آن هم در این قاره اتفاق افتاد. شاید یكی از دلایل بیشتر بودن استفاده در اروپا را بتوان زبان و خط دانست كه استانداردهای SMS و گوشی‌ها با توجه به محدودیت زبان و خط لاتین ایجاد شده‌اند و در نتیجه استفاده از آن به سادگی در میان كسانی كه دارای زبان‌های با خط لاتین هستند، رواج بیشتری یافت.
شرق آسیا نیز یكی از بزرگترین موفقیت‌های SMS را رقم زده است،‌ تا جایی كه كشوری مانند فیلیپین در صدر فهرست كشورهای جهان از نظر تعداد پیام‌های ارسالی به ازای هر مشترك تلفن همراه قرار گرفته است.

اپراتورهای تلفن‌های همراه در این كشور با توجه به صنعت سایر تكنولوژی‌های ارتباطی به‌خصوص اینترنت از SMS بهره‌برداری فراوانی كرده‌اند، چین نیز یكی از كشورهایی است كه استفاده از پیام كوتاه (SMS)،‌ در سالهای اخیر در آن رشد بسیار سریعی را شاهد بوده است.
در كشورهایی مانند ژاپن نیز، آمار به‌طور طبیعی بالاست و اپراتورهای این شبكه‌ها از نظر رشد میزان استفاده و آمارهای موجود، بیشتر اروپایی هستند. البته ژاپن در زمینه خدمت غیرمكالمه‌ای تلفن همراه تا حدودی رویه خود را دارد و در بعضی جنبه‌ها،‌ استانداردهای خاص خود را تدوین كرده است. نامه‌هایی كه دوباره نوشته می‌شوند... SMS، امكان ارسال پیام كوتاه به صورت Point to point (یك مشترك به مشترك دیگر) و Point to molti point (یك مشترك به چند مشترك) است.
 مدیركل روابط عمومی شركت مخابرات ضمن تعریف ارایه شده از سرویس پیام كوتاه از جمله مزایای آن را همیشه در دسترس بودن، حتی در زمان خاموش بودن دستگاه، ارزان‌تر بودن هزینه آن نسبت به مكالمه عنوان می‌كند و می‌افزاید: «هزینه هر پیام كوتاه، 30 درصد هزینه مكالمه است و آمارها نشان می‌دهد، 37 درصد درآمدهای شركت‌های مخابرات از طریق این سرویس تامین می‌گردد.
 اما از جمله مزایای پنهان قابل توجه این سرویس را می‌توان چنین برشمرد:
 1- یكی از پیش‌شرط‌های استفاده از این سرویس، دست‌كم داشتن سواد خواندن و نوشتن است.
 ۲- استفاده مداوم و پیوسته از این سرویس، سرعت و مهارت فرد را در تایپ بالا برده و در نتیجه توانمندی او را می‌افزاید.
3- افزایش تحقق‌پذیری وعده‌ها از دیگر ویژگی‌های استفاده از این سرویس است، به این ترتیب كه ارسال و دریافت پیام كوتاه توسط مشترك به دلیل قابل استناد بودن آن مانع خلف وعده و در نتیجه به موقع رسیدن سر قرار و همچنین انجام امور سر وقت خواهد شد.
4 - فرهنگ نامه‌نگاری، پس از مدتها وقفه به دلیل رونق یافتن مكالمات تلفنی، مجدداً فراگیر شده و در نتیجه دوستی‌ها بیشتر و مهربانی‌ها صد چندان می‌شود.
 5 - از این پس كمتر كسی به دلیل قطع برق و خرابی زنگ، پشت در خانه منتظر خواهد ماند.
 6 - ادبیات نوشتاری به تدریج جای خود را با ادبیات شفاهی عوض كرده و در نتیجه اصلاح در ساختار زبان محاوره‌ای صورت می‌گیرد.
 7 - سرویس پیام كوتاه، قابلیت ارسال و دریافت پیام را در هر لحظه دارد و مشكلاتی را كه به علت ترافیك در زمینه مكالمه امكان دارد،‌ رخ دهد، در این سرویس وجود ندارد.
 8 - ویژگی دیگر سرویسSMS این است كه در حالت روشن بودن گوشی، پیام مورد نظر دریافت می‌شود و اگر به هر دلیلی، نظیر خاموش بودن گوشی، یا در دسترس نبودن، امكان دریافت سریع وجود نداشته، مركز SMS پیام مورد نظر را نگهداری كرده (حداكثر تا 24 ساعت) تا در اولین فرصت پیام مخابره شود.
 گونه‌شناسی پیام‌های كوتاه تحقیقات نشان می‌دهد كه طنز و فكاهی، پیام‌های اجتماعی، سیاسی، عشقی، تبلیغی، تجاری، مذهبی، خرافی، اطلاع‌رسانی، ادبی، ورزشی و اخلاقی عمده‌ترین پیام‌هایی هستند كه در شبكه اس ام اس بین مخاطبان رد و بدل می‌شود. دكتر زارعیان درباره علت استقبال عمومی از پیام كوتاه (SMS)، به ارزان بودن آن نسبت به هزینه مكالمه تاكید می‌كند و می‌گوید: «اطلاع‌رسانی آزاد، ناشی از درهم شكستن محدودیت‌هایی كه رسانه‌های دیگر مانند رادیو و تلویزیون با آن مواجه هستند، در این سرویس وجود ندارد،‌ امنیت نسبی فضای تبادل اطلاعات، نیاز جامعه به تفریح و سرگرمی و كاركرد تبلیغاتی، سیاسی، اقتصادی از جمله دلایلی هستند كه روز به روز، اقبال عمومی را در سراسر جهان به استفاده از پیام كوتاه افزایش می‌دهد». وی در حالی كه تاثیرات پیام كوتاه را فردی و اجتماعی می‌خواند، توضیح می‌دهد: «در حوزه فردی، ایجاد احساس آزادی بیشتر در بیان افكار و عقاید، تقویت حس اجتماعی و بی‌پروایی در بیان تمایلات درونی از جمله تاثیراتی است كه نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما در حوزه اجتماعی، ایجاد فضای شاد، كمك به شكست انحصار رسانه‌ای و دامن زدن به شیوه مباحث روانی جامعه از جمله ویژگی‌ها و تاثیرات پیام كوتاه است». آنچه در این میان، جالب به نظر می‌رسد این است كه به گفته زارعیان محتوای پیام‌های كوتاه با گذشت زمان به سوی واقعی‌تر شدن، پیش می‌رود و به همان میزان كه از تعداد پیام‌های عشقی، عاطفی، لطیفه و... كم می‌شود بر تعداد پیام‌های خبری و تبلیغی افزوده می‌شود.




طبقه بندی: اخبار و ترفند اس ام اس، 
ارسال توسط بهرام
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
امکانات جانبی
blogskin